Blog stworzyliśmy w kreatorze WebWave.

Zobacz także:

kontakt

Praca na etacie bądź kontynuacja edukacji, a w wolnych chwilach tworzenie gier. Przy dobrej logistyce można to łatwo pogodzić. Wielu młodych game developerów rozpoczyna swoją przygodę od prostych projektów, które nierzadko stają się finalnie pełnowartościowym produktem dostępnym na platformach zakupowych. Pozostaje pytanie – jak rozliczyć dochód uzyskany dzięki sprzedaży gier tworzonych samodzielnie poza stałą pracą?

Dochody z „hobbystycznego” tworzenia gier

29 października 2021

Autor

Jakub Szkutnik

adwokat

Pierwszy przypadek to praca na b2b, a więc posiadanie jednoosobowej działalności gospodarczej i przy okazji tworzenie gier poza godzinami pracy, na własny rachunek, bez pomocy współpracowników. W opisywanym przypadku bierzemy pod uwagę sytuację, gdy stworzony produkt zostaje udostępniony w oparciu o umowę licencyjną bądź do sprzedaży, a nie tworzony „do szuflady”. Kluczową kwestią jest bowiem dochód, który finalnie uzyskamy ze stworzonej gry.

 

Zgodnie z ustawą o PIT dochodem z kwalifikowanego prawa własności intelektualnej jest dochód (strata) z działalności gospodarczej w zakresie, w jakim został osiągnięty:

 

  1. z opłat lub należności wynikających z umowy licencyjnej, która dotyczy kwalifikowanego prawa własności intelektualnej;
  2. ze sprzedaży kwalifikowanego prawa własności intelektualnej;
  3. z kwalifikowanego prawa własności intelektualnej uwzględnionego w cenie sprzedaży produktu lub usługi;
  4. odszkodowania za naruszenie praw wynikających z kwalifikowanego prawa własności intelektualnej, jeżeli zostało uzyskane w postępowaniu spornym, w tym postępowaniu sądowym albo arbitrażu.

 

W naszym przypadku „kwalifikowanym prawem” będzie prawo do programu komputerowego – gry wideo, zgodnie z art. 30ca ust. 2 ustawy o PIT. W związku z tym podatek od osiągniętych dochodów z tego źródła wyniesie 5% podstawy opodatkowania. Wcześniej natomiast konieczne będzie wystąpienie o indywidualną interpretację podatkową w tym zakresie do Prezesa Krajowej Informacji Skarbowej, o czym piszemy w artykule poświęconym uldze IP Box w branży gamedev.

Możemy sobie wyobrazić, że game developer tworzy gry poza godzinami pracy w zupełnie innej branży. Nie prowadzi też działalności gospodarczej. Oczywiście do momentu wystawienia stworzonych utworów (gier) do sprzedaży, nie wiąże się to z żadnymi konsekwencjami prawnymi. Problem pojawia się, gdy finalny produkt zyskuje zainteresowanie odbiorców i licencja na korzystanie z niego miałaby być sprzedawana użytkownikom przez samego developera użytkownikom albo za pośrednictwem dystrybutora lub wydawcy.

 

Opcja 1.

Sytuacja kiedy sprzedaż gry (lub jej elementów) pozwala nam zarobić do 1400 zł miesięcznie (połowa minimalnego miesięcznego wynagrodzenia; tutaj za rok 2021). Wówczas mówimy o działalności nieewidencjonowanej (działalność bez formalnego zgłoszenia w CEIDG), zatem w PIT przychody zaliczamy do pozycji „przychód z innych źródeł”.

 

Opcja 2.

Sytuacja kiedy sprzedaż gry (lub jej elementów) przekroczyła limit 1400 zł miesięcznego przychodu w ramach działalności nierejestrowanej. Mamy wtedy dwa wyjścia: założyć działalność rejestrowaną (jednoosobową bądź w innej formie) lub podjąć działania w inkubatorze przedsiębiorczości.

 

Opcja 3.

Sprzedajemy licencję do gry jako osoba fizyczna. Mamy takie prawo, a przychód ze sprzedanej licencji wykazujemy w zeznaniu rocznym za dany rok podatkowy. Co do zasady twórca gry i sprzedający licencję jako osoba fizyczna ma prawo skorzystać z 50 proc. stawki kosztów uzyskania przychodów.

Pełnienie jednocześnie roli twórcy, producenta, wydawcy nie jest niemożliwe. Głównie osoby początkujące mogą być zainteresowane samodzielnymi próbami stworzenia gier, które być może staną się ciekawymi produktami, cieszącymi się zainteresowaniem nabywców. Tacy twórcy mają kilka możliwości – działać w ramach działalności nierejestrowanej, założyć jednoosobową działalność bądź nawiązać współpracę z inkubatorem przedsiębiorczości. Prawidłowego wyboru można dokonać tylko dzięki przeanalizowaniu swoich celów i potencjalnych zysków.

Game developer z własną działalnością gospodarczą

Game developer bez działalności gospodarczej

A co w przypadku sprzedaży licencji?

Jeśli rozprowadzamy licencję w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, skorzystanie z 50 proc. kosztów uzyskania przychodu nie będzie możliwe. Przedsiębiorca rozlicza się w formie, którą wybrał wcześniej.

 

Uwaga! Może zdarzyć się sytuacja, gdy działalność gospodarcza twórcy gry nie jest związana z branżą gamedev. Jeśli początkujący twórca prowadzący firmę, np. z zakresu naprawy sprzętu komputerowego [PKD 95.21.Z] czy doradztwa i szkoleń informatycznych [PKD 62.02.Z]  postanowi sprzedać licencję do stworzonej przez siebie gry, zyska możliwość zastosowania 50 proc. kosztów przychodu, ponieważ sprzedaży dokona jako osoba fizyczna (poza działalnością gospodarczą).

Jeszcze podatek VAT…

Z podatkiem VAT sprawa nie jest tak skomplikowana, jak mogłoby się wydawać a temat ten będzie dotyczył tylko game developerów prowadzących działalność gospodarczą. Sprzedaż licencji na program komputerowy podlega opodatkowaniu VAT, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

 

Inaczej sytuacja wygląda w stosunku do osób fizycznych sprzedających licencję. Tutaj zastosowanie ma art. 15 ust. 3a ustawy o VAT, który potwierdza, że takie osoby nie mają obowiązku opodatkowania VAT-em przychodów z tego tytułu.